Veilig thuiswerken – twintig 20% phishing mails

1 minuut leestijd

Door Corona werken veel mensen vanuit huis. 20% van alle e-mails die je krijgt zijn phishing mails. Maar hoe werk je op een veilige manier vanuit de thuisomgeving?

  • Werk, als dat mogelijk is, in een beveiligde thuiswerkomgeving. Log thuis in op de server van je organisatie. Heb je geen beveiligde thuiswerkomgeving? Overleg dan met collega’s over hoe je veilig werkt. Wees voorzichtig met het gebruik van gratis cloud-, opslag- of e-maildiensten. Zo’n dienst kan mogelijk je gegevens gebruiken voor andere doeleinden. Denk daarbij aan marketing of de verkoop van je gegevens aan derden.
  • Zorg voor bescherming van je documenten. Gebruik veilige databases en servers, en gebruik unieke wachtwoorden. Ga daarnaast altijd voorzichtig om met de adresgegevens van klanten en met overige gevoelige persoonsinformatie.
  • Wees voorzichtig met het gebruik van (video)chatdiensten. Een veilig communicatiemiddel is de telefoon. Wil je beeldbellen? Ga dan bewust om met eventuele alternatieven. Klik hier voor een overzicht van veilige tools.
  • Pas op voor phishing mails. Cybercriminelen versturen tijdens de coronacrisis veel phishing mails. Dat zijn nepmails met bijvoorbeeld informatie over het coronavirus. De criminelen proberen hiermee informatie te ontfutselen of malware op je computer te installeren. Houd hier de komende tijd rekening mee. Meld het gelijk bij je IT-afdeling of je leverancier als je zo’n phishing mail krijgt.

donderdag 7 mei 2020