Privacy draagvlak groeit. Klanten, leden en consumenten verwachten dat je AVG op orde is

1 minuut leestijd

Men heeft er steeds minder begrip voor dat er weinig of niets aan privacy is gedaan. De grote hoeveelheid datalekken en vooral tienduizenden meldingen tonen dit telkens weer aan. Experts zijn het er wel over eens dat de meldingen van boze mensen bij Autoriteit Persoonsgegevens (AP) slechts het topje van de ijsberg is. Men verwacht dat bedrijven, stichtingen, gemeentes en verenigingen de AVG gewoon op orde hebben. En ook dat er direct een melding van een datalek wordt gemaakt zodra daar sprake van is. Mensen, consumenten, leden zijn allemaal boos wanneer er privé informatie van hen op straat komt te liggen.

 

Uit het onderzoek is ook gebleken dat mensen er steeds vaker actief nadenken over aan wie ze wel of niet de data willen geven. Vooral de reputatie van bedrijven wordt steeds belangrijker. Het blijkt dat bedrijven afscheid nemen van leveranciers waar een datalek heeft plaatsgevonden. Men wil het risico gewoon niet lopen om hier schade door op te lopen.

 

dinsdag 25 mei 2021