Klanten, leden en consumenten verwachten dat je AVG op orde is

1 minuut leestijd

In opdracht van het Amerikaanse techbedrijf Splunk is er een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten (driekwart) begrip heeft voor wanneer een bedrijf met een datalek te maken krijgt.

 

Wel verwacht de Nederlandse consument dat een bedrijf of organisatie zijn AVG gewoon op orde heeft en dat er direct een melding van een datalek wordt gemaakt zodra daar sprake van is. Ook naar henzelf.

Ruim 4.000 consumenten uit diverse groepen uit verschillende landen zijn ondervraagd, waaronder ook ruim 1.000 Nederlanders. Uit het onderzoek bleek dat de Nederlandse consumenten veel makkelijker omgaan met datalekken dan omliggende landen.

 

Uit het onderzoek is ook gebleken dat consumenten steeds vaker actief nadenken over aan wie ze wel of niet de data willen geven. Britse consumenten zijn erg bijvoorbeeld erg terughoudend met personalisatie. Als ze kunnen kiezen hebben ze bijvoorbeeld liever een algemene nieuwsbrief dan eentje die is gebaseerd op de persoonlijke wensen. Hun e-mailadres geven ze bovendien liever af aan een bank dan aan een bedrijf dat slimme apparaten produceert.

 

donderdag 21 januari 2021