Internationale coalitie roept op tot actie tegen op surveillance gebaseerde reclame

1 minuut leestijd

Consumenten worden elke dag online blootgesteld aan een uitgebreid commercieel toezicht. Wat weer leidt tot manipulatie, fraude, discriminatie en privacyschendingen. Informatie over wat we leuk vinden, onze aankopen, mentale en fysieke gezondheid, seksuele geaardheid, locatie en politieke opvattingen worden verzameld, gecombineerd en gebruikt onder het mom van gerichte advertenties.

De Norwegian Consumer Council (NCC) heeft in een nieuw rapport de negatieve gevolgen die dit commerciële toezicht op consumenten en de samenleving belicht. De NCC wil samen met 55 organisaties en meer dan 20 experts autoriteiten aan beide kanten van de Atlantische Oceaan vragen om een verbod te overwegen.

De beleidsmakers en maatschappelijke organisaties aan beide zijden van de Atlantische Oceaan komen steeds meer in opstand tegen deze invasieve praktijken. Zo hebben het Europees Parlement en de Europese Toezichthouder al een oproep gedaan tot het uit faseren en verbieden van op toezicht gebaseerde reclame. Een coalitie van consumenten- en burgerrechtenorganisaties in de Verenigde Staten heeft opgeroepen tot een soortgelijk verbod.

donderdag 22 juli 2021