Helpdeskfraude groeit weer

1 minuut leestijd

Tech Support Scam is de jargon naam. Wij kennen het als “helpdeskfraude”. Een vorm van oplichting die steeds meer voorkomt. Zeker nu thuiswerken de norm is geworden zien we dat dit steeds meer meldingen oplevert.

 

Hoe werkt het?

Je krijgt telefoon of een mail van een helpdesk. Vaak van een bekend merk, bijvoorbeeld Microsoft, Google, Ziggo of van een bank. Je krijgt een verhaal waarin ze je vragen om dingen te doen en hen informatie te geven. Vaak om “even te controleren dat het wel allemaal wel goed gaat” en altijd met doel om aan jou gegevens te vragen die ze zelf niet hebben. En altijd met een dreiging erbij. “Je computer stuurt mails naar je klanten”, of “je kunt geen geld meer opnemen of overschrijven totdat dit is geregeld”. Het doel is altijd om geld te ‘stelen’ of om je een betaling te laten doen of om toegang te krijgen tot je computer of het bedrijfsnetwerk.

 

Wat kun je doen?

Check het telefoonnummer. Komt het wel van je bedrijf? Terugbellen naar je eigen bedrijf, check of er een collega aan werkt of zij inderdaad dat probleem hebben en dat je daarom wordt gebeld. Betaal nooit geld, geef nooit een wachtwoord of username of welke gegevens dan ook. Probeer eerst te controleren bij collega’s of dit allemaal wel klopt. Niks geven. Niet per mail en niet per telefoon.

Na enkele jaren van daling stijgt het aantal meldingen weer sinds corona. Medewerkers moeten opletten en nooit zomaar gegevens afgeven. Trap er niet in!

Ook AVG is hiermee in het gedrang. Als men toegang krijgt tot jouw gegevens kunnen die gestolen worden of kan men bedrijfsgegevens stelen. Zo’n datalek moet je dan binnen 72 uur melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

 

donderdag 25 maart 2021