Datalekken melden: pas na 2 weken reactie

1 minuut leestijd

Als je een datalek meldt bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil je natuurlijk snel weten of er consequenties zijn. Gemiddeld duurt het echter 2 weken voor je een reactie krijgt.

 

De afdeling Directie klantcontact en onderzoek is de afdeling die datalekken behandelt. Hoor je in die 2 weken helemaal niets dan is het waarschijnlijk dat AP het datalek heeft geklasseerd. Het kan dus zijn dat je niets hoort. Dat is een beetje vreemd maar kennelijk werkt AP zo. Wel wordt in alle gevallen het datalek geregistreerd en statistisch verwerkt. Vrij vertaald… je staat dan op de radar van de AP. Dat zou consequenties kunnen hebben bij herhaling.

 

Recent heeft AP verder gecommuniceerd dat ze van stimulering en voorlichting gaan verschuiven naar meer en ook kleinere boetes uit te delen. Dat doen ze in buurlanden als België namelijk ook. De Nederlandse AP heeft uitgesproken dat zij dat voorbeeld zullen gaan volgen.

 

donderdag 10 december 2020