AVG in de toekomst

1 minuut leestijd

Niemand heeft een kristallen bol maar de tekenen aan de horizon zijn onmiskenbaar. De EU zet stevig in op strengere privacy voor grote en kleine bedrijven en organisaties. Klanten, consumenten, burgers, leden kortom iedereen moet er van op aan kunnen dat hun gegevens veilig zijn.


Burgers, consumenten, klanten en leden worden steeds mondiger. In elk adressenbestand zitten enkelen die zeer zwaar tillen aan privacy en elke inbreuk zwaar zullen nemen. Op social media wordt menig organisatie “geslacht” na een datalek. En vaak niet onterecht. Het blijkt dat de meeste mensen databescherming toch onderschatten. Ook zijn er steeds meer rechtszaken met privacy als inzet.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft aangekondigd dat zij meer geld gaan krijgen en meer gaan controleren. En uit onderzoek van de AP blijkt dat Nederlanders zich zorgen maken over hun privacy. Maar liefst 94% van de mensen maakt zich zorgen over de bescherming van hun persoonsgegevens. Vooral over misbruik van hun identiteitsbewijs, het volgen van hun online zoekgedrag en wifitracking. Bij uitstek situaties waarin mensen de grip op hun persoonsgegevens kwijt zijn. Dus ook over de gegevens die bedrijven en verenigingen over hen hebben.


De verhouding met de VS is op scherp gezet. Privacy in de VS is geen echte privacy en dus onacceptabel voor de EU. Het PrivacyShield verdrag dat data uitwisseling tussen VS en EU regelt de moet dus opnieuw naar de tekentafel. Steeds meer platformen en apps worden gedwongen om betere bescherming te bieden. De nieuwe e-Privacy wetgeving komt eraan en zal daar zwaar op gaan drukken.
Dataprivacy blijft wereldwijd, in de EU en in Nederland continu in ontwikkeling. In de toekomst verwachten we dat privacy een steeds grotere rol gaat spelen binnen organisaties. Allemaal als gevolg van de bewustwording van het belang van goede privacy bij de meeste mensen.

 

dinsdag 25 mei 2021