AFM waarschuwt voor ‘enorme dataverzameling’ techbedrijven

Er zijn steeds meer bedrijven die data verzamelen, verwerken en benutten. Dat levert bedrijven steeds meer geld op. Naast data van sociale media, smartphones en biometrische gegevens zijn financiële gegevens ook steeds gewilder.

 

In steeds meer sectoren, zoals bijvoorbeeld de financiële sector, is het verzamelen van data dan ook een productiefactor geworden. Maar wat moeten en kunnen bedrijven met al deze gegevens? Door het verzamelen van alle klantgegevens willen de marktpartijen meer inzicht krijgen in het gedrag van consumenten en kunnen ze daar op inspelen. Het gedragspatroon van de consument kan door data dus beter in kaart gebracht en dus voorspeld worden.

 

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) volgt al deze ontwikkelingen op de voet en houdt goed in de gaten hoe het belang van consumenten gediend kan worden. Daarom wordt er samengewerkt met partijen als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), De Nederlandsche Bank (DNB) en Europese toezichthouders.

 

donderdag 12 november 2020